Årsrapport 2018 / Samlinger

Våre samlinger

Nyttårsfest for hele menigheten

Lørdag 13. januar var vi samlet til den store nyttårsfesten. Det er viktig med en god start på et nytt år, og det ble det. Lokalet var pyntet til fest og det ble servert en velsmakende tre retters festmiddag. Med en sunn og god kombinasjon av kristen oppbyggelse, konkurranser, underholdning og humoristiske skråblikk på året som lå bak oss ble det en vellykket kveld på alle måter. Alle som var tilstede gikk hjem med stor motivasjon til å ta fatt på et nytt år.

17.Mai

Vi setter stor pris på at vi kan bo i et fritt land, og på grunnlovsdagen har vi tradisjon for at dagen først feires på de lokale skolene hvor barna går i tog og deltar på arrangementene der. Senere på dagen samles vi på Grasmyr konferansesenter hvor vi har 17. mai-tale og tog. Dagen ble avsluttet med leker for barna og salg pølser, brus og is. En flott markering av friheten og fedrelandet som vi alle er så glade i.

Sankthans-feiring og fellesskap på Risøya

Tradisjon tro ble Sankthans feiret på Risøya sammen med gode venner. Etter en samling med trosoppbyggelse var det leker, underholdning og servering av mat og drikke. På grunn av den tørre forsommeren var det ikke tillatt å tenne bål, men uansett – det ble en flott midtsommerkveld.

Oktober: Søndagsmiddag og sjakkturneringen

Etter søndagsmøtet den 9. desember ble det i samarbeid med BUK – Grenland arrangert en stor familiedag med felles middag og sjakkturnering på Grasmyr. Inntektene fra arrangementet gikk til ungdomsklubbene.

Først ble det servert middag, før det braket løs med den store turneringa. Mange skarpe sjakkhjerner var i sving denne ettermiddagen, godt inspirert av Norges nybakte verdensmester Magnus Carlsen.

For barna og de minste var det rigget til for ulike aktiviteter i gymsalen.

Brunstadfestene

I 2018 ble det arrangert to brunstadfester. Dette er internasjonale arrangementer som gjennomføres av ulike lokalmenigheter rundt om i verden. Inntektene går i sin helhet til misjon – og menighetsarbeid i BCC, og festene sendes på Brunstad tv

For oss i Grenland er det en tradisjon at vi samles på Grasmyr for å se TV-sendingene fra disse festene sammen.

• 14.april – BKM Winnipeg, USA
  • 13.Oktober – BM Hønefoss

Tur til Vatnlian for gutter i alderen 16 – 35 år

Helgen 16.-18. november ble det arrangert en dugnad- og samfunnstur til Vatnelian for gutter i alderen 16 til 35 år.

Mange forventningsfulle ungdommer reiste opp på fredag ettermiddag, sammen med flere voksne ansvarlige. Det ble tent bål i gryta på tunet og praten gikk livlig ut i de små timer på fredag kveld. På lørdag ble gjort en skikkelig arbeidsinnsats med diverse vedlikeholdsoppgaver. Vår forstander Bjørn Nilsen deltok også denne helgen, og lørdag kveld ble det rigget til fest på lørdag kveld med trosoppbyggelse og andre aktiviteter.

Julefest

Når julen nærmer seg er det tid for den tradisjonelle førjulsfesten. Festen i år ble arrangert av Aktivitetsklubben og BUK Grenland på Grasmyr den 16. desember. Det ble en stemningsfull fest som virkelig satt oss i julestemning. Festen hadde et variert program stappet med god julemusikk, liveband, morsomme aktiviteter og til slutt en overraskelse til alle barna.