Årsrapport 2019 / Aktiviteter

Seniortur Bergen

21. mai 2019 reiste 44 seniorer til Bergen for å besøke trosfeller i seniorgruppen. Underveis på turen ble det fortalt historier fra «Amerikalinjen» (Den norske Amerikalinjen A/S) som var et norsk rederiselskap for rutefart mellom Norge og USA, og ble stiftet i 1910. Jomfruturen gikk fra Kristiania via Kristiansand og Stavanger og videre fra Bergen med kurs for New York.

Denne reiseruten ble benyttet av flere sentrale personer fra menighetens historie, og det var dette som ble gjenfortalt med stor innlevelse på denne turen. I Bergen ble det arrangert en guidet tur med noen medlemmer fra BKM Bergen, etterfulgt av en festkveld med oppbyggelse, god mat og underholdning på menighetens sted.

Årsmøte for BKM Grenland

22. mai ble det arrangert årsmøte på Grasmyr Konferansesenter. Årsregnskapet og årsresultatet ble lagt frem for alle de fremmøtte, og det ble avsatt tid til at medlemmene kunne stille spørsmål til styret.

Styret legger vekt på god informasjon og medvirkning når det gjelder økonomien til foreningen.

Konferanser på Brunstad

Foruten de ukentlige møter lokalt i BKM Grenland har våre medlemmer i 2019 deltatt på 6 internasjonale BCC-konferanser på Oslofjord Convention Center i Vestfold. Dette er viktige samlinger hvor vi oppbygges på vår felles tro, og kan treffe mennesker fra ulike nasjonaliteter, kulturer og språk.

Du kan lese mer om Konferanser på Brunstad her.

Nyttårsfesten

Året 2019 startet med nyttårsfest for både ungdom og voksne medlemmer. Med en sunn og god kombinasjon av kristen oppbyggelse, konkurranser, underholdning og humoristiske skråblikk på året som lå bak oss ble det en vellykket kveld på alle måter. Vi ble oppmuntret til å fortsette det gode arbeid med våre barn og unge i det nye året.

16.mai fest

16. mai ble det i år som tidligere arrangert fest for ungdommene i BKM Grenland. Dette er en kveld som ofte preges av alkohol i ulike ungdomsmiljø, og det er viktig for oss å tilby de unge et rusfritt alternativ. Det kristne budskapet er grunnelementet for slike samlinger, og sammen med god mat og underholdning blir programmet komplett. Slike kvelder, hvor det også legges stor vekt på samhold og tilhørighet, betyr mye for ungdommen.

Trosopplæring – avslutningsfest

Søndag 12. mai holdt vi fest for 29 ungdommer som hadde fullført bibelundervisningsprogrammet for 15-åringer. I fullsatt sal ble de feiret sammen med familie og venner. I den anledning fikk ungdommene to bøker som har vært sentrale i vår oppbyggelseslitteratur i gave fra menigheten. Mentorer i ungdomsarbeidet delte ut disse gavene, i tillegg til at de gav ungdommene en personlig hilsen med noen oppmuntrende ord.

Søndagsskoletur til Risøya

Årets høydepunkt for mange av barna er søndagsskoleturen til Risøya i august. Den markerer oppstart av de ukentlige samlingene etter sommerferien. Dagen var fylt av lek, konkurranser, bading og moro, og 18 nye barn ble ønsket velkommen til søndagsskolen. Store og små koste seg sammen på denne tradisjonsrike dagen for hele menigheten.

En aktiv juleavslutning

1. desember gikk menighetene i Tønsberg, Horten, Sandefjord og Grenland sammen om å arrangere en felles aktivitetsdag for flere aldersgrupper. Det ble en aktiv juleavslutning på Oslofjord Arena for hele menigheten. Det var stort tilbud for aktiviteter som for store og små i alle aldre. Blant annet var det ulike turneringer, håndballskole for barn, innebandy, ping pong, muligheter for å prøve klatreveggen, bingo for eldre, og et hyggelig juleverksted. Arrangementer som disse medvirker til samhold og trivsel på tvers av de kristne fellesskaper i våre vennskapsmenigheter.

Turer til Vatnlian

Det har vært arrangert flere turer, både vår og høst, til leirstedet på Vatnlian. Turene har vært kombinert med dugnad, aktiviteter og samlinger i form av fester, møter og god mat.

I desember reiste ca. 100 jenter i alderen 13-25 på julebordhelg til Vatnlian. Det ble lagt opp til aktiviteter som isbading, skogstur og brettspill med felles grillet lunsj ved vannet. Lørdag kveld var satt av til julebord med fellesskap, trosoppbyggelse og god mat med besøk fra blant annet forstander Bjørn Nilsen og noen andre par som var invitert opp for anledningen.

Dåp på Risøya

Etter en fin sommer startet vi første samlingen for medlemmene i BKM Grenland med dåp på Risøya søndag 25.august. Det ble en høytidelig markering hvor 12 ungdommer lot seg døpe.

For oss er dåpen en frivillig handling, som gjøres når den enkelte ønsker dette. Mange av de som lot seg døpe denne dagen ga uttrykk for at de allerede hadde fått kjenne hjelpen i evangeliet. Det er en stor glede for menigheten å se at nye generasjoner vokser opp og finner hjelp og glede i å leve et personlig kristenliv.

Du kan lese mer om hvordan menigheten praktiserer voksendåp her.

Aktivitetssøndager

Flere søndager gjennom året har det vært arrangert søndager med felles middag for hele menigheten etter søndagsmøtet. Her har flere frivillige unge arrangert både fotball- og bordtennisturneringer. Dette har vært trivelige dager med mye engasjement både i spill og fra sidelinja.